Internetbankieren voor 55+

[printicon align='right']

Internetbankieren voor 55+

De bank van weleer verdwijnt langzaam uit ons straatbeeld. Binnen afzienbare tijd zal het huidige bankfiliaal zoals u het kent, helemaal gaan verdwijnen. Voor de seniorengemeenschap is dat vooral een probleem, omdat ze nog altijd niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Momenteel is maar liefst een derde van de groep senioren van 65 tot en met 74 jaar nog niet digitaal! Boven de 74 is het zelfs twee derde van het geheel. Maar wat kunt u nou doen om wel tot de groep te behoren die wel digitaal is?

 

“Senioren zijn een vermogende en daarom ook een belangrijke cliënt voor de bank”

 

Workshops

ABN AMRO geeft regelmatig workshops om ouderen kennis te laten maken met digitaal bankieren. De bank heeft in veel filialen een seniorencoach aangesteld. Deze coach geeft voorlichting over lenen en verzekeren, maar ook over betalen en sparen.

Servicepunten

ING heeft momenteel extra servicepunten aan het openen, voornamelijk in winkelcentra. Hier kunt u gemakkelijk terecht. Deze servicepunten moeten consumptie bieden voor de gesloten filialen.

Bijscholen

U kunt altijd bij uw bank vragen om persoonlijke hulp. Dit gaat dan wel specifiek om bank gerelateerde zaken. Wilt u nou ook (beter) leren omgaan met uw digitale apparaten? Senior-Live staat voor u klaar!

Service-coach

De Rabobank heeft goed geschakeld en een groot aantal service-coaches in dienst genomen. Daarnaast zijn de financieel adviseurs regelmatig te vinden in openbare ruimtes als buurthuizen en bibliotheken.

De ouderbond

Er is een hoop beweging om ouderen te informeren en op te leiden, maar dat is volgens de bonden nog niet genoeg. Volgens experts is het een illusie om te denken dat de alleroudste nog zullen leren internetbankieren. De banken doen hun uiterste best om de gemeenschap te informeren. Ook zijn er verschillende instanties, zoals Senior-Live, die digitalisering onder ouderen zeer serieus nemen.

Beeldbellen

Er zijn meerdere initiatieven van banken waarbij de webcam wordt ingezet. Hoewel ouderen niet altijd de ervaring met een computer of tablet hebben zijn er wel genoeg mogelijkheden om dit te verwezenlijken. Hierbij kunt u in uw huiselijke omgeving adviezen ontvangen over ingewikkelde bankzaken. Neem hiervoor contact op met uw bank.


“Beeldbellen is te gebruiken voor allerlei doeleinden, zoals Fitness Online”

 

Kies een vertrouwenspersoon

Internetbankieren of fysiek bankieren. Het was in het verleden niet ongebruikelijk dat bankzaken werden overgenomen door een familielid of vertrouwde kennis. Dit houdt wel risico’s in, want de controle over de financiën wordt toch overgedragen. Praat er eens over met iemand waar u vertrouwen in heeft. Indien u bepaalde zaken overdraagt aan een ander is het altijd handig om de bank hier ook van op de hoogte te stellen. De bank kan u ook tips geven om zo goed mogelijk om te gaan met internetbankieren.